Słuchowisko „Wiera G.”

„Wiera G.” to słuchowisko oparte na tekście monodramu muzycznego pod tym samym tytułem, który został napisany przez Piotra Derlatkę dla trójmiejskiej aktorki Agnieszki Babicz. Oparty jest na biografii i piosenkach z repertuaru Wiery Gran, wielkiej zapomnianej już artystki, polskiej pieśniarki żydowskiego pochodzenia.

Reżyserem projektu jest Piotr Kosewski. Oprawę muzyczną i aranżacje piosenek wykonał Paweł Stankiewicz. Realizacją dźwięku zajął się Marcin Kowalczyk i Karol Zbaracki.

Słuchowisko jest dostępne do odsłuchania na YouTube Instytutu Kultury Miejskiej do listopada 2021 roku.

Nagranie słuchowiska w ramach projektu „Otwarty IKM” jest pierwszym krokiem artystów do stworzenia spektaklu scenicznego.

Wiera Gran była aktorką kabaretową i filmową, która podczas wojny śpiewała w getcie warszawskim, a po wojnie była prześladowana oskarżeniami o kolaborację z Niemcami stając się ofiarą ówczesnego hejtu. Urodziła się w rodzinie żydowskiej, początkowo mieszkała w Wołominie, a od 1931 roku w Warszawie, gdzie uczęszczała do szkoły tańca Ireny Prusickiej.

Młoda artystka matowym kontraltem wykonywała w warszawskich kabaretach piosenki o miłości. Do wybuchu wojny nagrała ich 60 na 28 płytach. Od wiosny 1942 r. była artystyczną sensacją Café Sztuka w warszawskim getcie.

Przeżyła okupację jako jedyna z rodziny. Do końca życia odpierała zarzuty, że wyjście z getta okupiła kolaboracją z gestapo. Mimo oświadczeń i wygranych procesów wciąż spotykała się ostracyzmem ludzi dających wiarę oskarżeniom. Bardzo chciała oczyszczenia się z pomówień – m.in. dlatego napisała książkę “Sztafeta oszczerców: Autobiografia śpiewaczki” (1980). Zainspirowaną jej losami powieść “Bądź moim Bogiem” (2007) napisał Remigiusz GrzelaAgata Tuszyńska poświęciła jej książkę “Oskarżona: Wiera Gran” (2010). (informacje za Culture.pl)

Jej los stał się dziś dla trójmiejskich artystów inspiracją i pretekstem do uświadamiania słuchaczy, że „hejt” w każdej postaci, istniał od zawsze i jest to zło, które niszczy człowieka.

Fotografia Wiery Gran pochodzi Encyklopedii Kultury Polskiej (Tomasz Lerski, s. 643).

O zespole zaangażowanym w projekt:

Piotr Derlatka – polonista, teatrolog, doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Jego praca doktorska dotyczyła piosenki powojennej, zwłaszcza twórczości Agnieszki Osieckiej, Jeremiego Przybory, Wojciecha Młynarskiego i Jonasza Kofty. Autor dwóch biografii – „Zdradziecka Agnieszka Osiecka” (Instytut Wydawniczy Latarnik, 2015) i „Jego portret. Opowieść o Jonaszu Kofcie” (Prószyński Media, 2019). Przez dekadę prowadził Teatr Szkolny Pegaz w Poznaniu. Wielbiciel kobiet śpiewających, zwłaszcza Billie Holiday, Niny Simone i Wiery Gran. Kolekcjoner płyt. Secesyjne kamieniczki i dwudziestolecie międzywojenne wywołują w nim nostalgię, ale lubi to uczucie.

Piotr Kosewski – aktor, wokalista, reżyser i producent. Absolwent Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku (Wydział Wokalno-Aktorski, specjalność: musical) oraz Uniwersytetu Gdańskiego (Kulturoznawstwo). Współpracował z wieloma instytucjami kultury w kraju i zagranicą (m.in. Teatr na Plaży, Teatr Wybrzeże, Opera Bałtycka, Moskiewski Teatr Muzyczny). Otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. I miejscu na Festiwalu Twórczości Wojciecha Młynarskiego, Sopocką Muzę dla Młodych Twórców.

Paweł Stankiewicz – gitarzysta, kompozytor, aranżer, autor tekstów, producent muzyczny. Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku (wydział edukacji muzycznej – dyplom z wyróżnieniem, rok 2005). Wieloletni członek literacko-muzycznej formacji „Scena Babel”, lider zespołu rockowego „Ordalia”, Stale współpracuje m.in. z Michałem Bajorem, Jackiem Bończykiem i wieloma innymi gwiazdami polskiej sceny.

Autor muzyki do filmów (m.in. „Wybraniec” reż. Marta Kądziela, „Pilecki”, „Jak pokonać szatana” reż M.Kondrat), współautor muzyki do spektakli teatralnych („(A)pollonia”, „Koniec” K.Warlikowskiego), serialu TV polsat „Tango z aniołem” (reż. T.Konecki), autor muzyki do spektaklu ‘Koronacja’  w reż. S. Chondrokostasa. Autor kilku aranżacji w telewizyjnym koncercie „Dorosłe dzieci” z okazji 40lecia powstania „Solidarności”, prezentowanego w Telewizji Polskiej. Autor aranżacji na orkiestrę symfoniczną i zespół kameralny do koncertów Aurelii Luśni z piosenkami z bajek, pt. „Koncert jak z bajki”.

Agnieszka Babicz-Stasierowska – aktorka, menedżerka kultury i pedagog; absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego i Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej, gdzie od trzech lat jest również wykładowcą; absolwentka Studium Wokalno-Aktorskiego im. D. Baduszkowej przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. Ma na swoim koncie wiele znaczących ról ze światowego repertuaru musicalowego m.in.:
Fantyna w „ Les Miserables”, Lorain w „Drakuli”, Kathy w „Wichrowych Wzgórzach”, Fiona w „Shreku”, Wdowa w „Zorbie”, Anita w „ West Side Story”. Jest laureatką Grand Prix na pierwszym Festiwalu im. Anny German w Zielonej Górze i zdobywczynią wielu wyróżnień na festiwalach piosenek. Jest corocznym gościem moskiewskich koncertów  w ramach projektu „Имена на все времена” i Festiwalu Romansu Polsko-Rosyjskiego w Legnicy.

Aktorka od szeregu lat prezentuje, w kraju i zagranicą, autorski recital poświęcony twórczości Anny German -„Wędrująca Eurydyka”- z towarzyszeniem legendarnego, trójmiejskiego big-bandu RAMA111. Koncertowa wersja tego spektaklu została również wydana na płycie o tym samym tytule. Więcej na stronie www.babicz.com.pl

Marcin Kowalczyk ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie fortepianu. Realizacją dźwięku zawodowo zajmuję się od ponad piętnastu lat. W tym czasie realizowałem koncerty na największych międzynarodowych festiwalach muzycznych takich jak Opener, Kraków Live Festival czy Sopot Festival. Jako realizator dźwięku brał udział w nagraniach wielu telewizyjnych programów muzycznych dla wszystkich czołowych polskich stacji.  Współpracowałem z większością czołowych polskich artystów zarówno rozrywkowych, jak i klasycznych, m.in. Kubą Badachem, Orkiestrą Polskiego Radia, Adamem Sztabą, Orkiestrą Tomka Szymusia, Atom String Quartet, Edytą Górniak, Krzysztofem Cugowskim, Marylą Rodowicz. Jako reżyser nagrań w swoim dorobku posiadam kilkadziesiąt realizacji płytowych obejmujących nagrania m.in. orkiestr symfonicznych, klasycznych składów kameralnych i zespołów jazzowych i rozrywkowych.

Projekt zrealizowany w czerwcu 2021 roku.